Lugn och fin!

Jaha, då har jag bestämt mig för att ta det lugnt och fint denna gången! Förklaring följer; jag har läst en bok som heter The Secret/Hemligheten. Jag har berättat lite om den boken förr men nu ska jag försöka förklara lite mer ingående. Boken går ut på att man ska tänka positivt; vi är energi, våra tankar är energi och när vi tänker så går den energin ut i universum och drar åt sig den energin som finns omkring oss. Det innebär att tänker vi positiva tankar så får vi positiv energi tillbaka - tänker vi negativa tankar så får vi negativ energi tillbaka. Exempel; Om det första som händer på morgonen när du går upp är att du slår i tån i tröskeln så händer det andra negativa saker på det eftersom du då fokuserar på det negativa eftersom det gör jäkligt ont att slå i tån! Om du däremot direkt efter att du har slagit i tån fokuserar på att tänka positiva tankar (typ; ja, ja, skit i det - jag slog i tån men det var ju ganska roligt ändå...) så bryts det negativa mönstret och de negativa sakerna slutar där. Alltså boken är på 200 sidor så det blir VÄLDIGT kortfattat här! Men i alla fall så tänkar man negativa tankar lite då och då. Jag är en positiv människa men jag tänker negativa tankar oroväckande ofta. Men i och med att man är medveten om det så är det "bara" till att vända de negativa tankarna till att tänka positivt istället. Det är bara det att jag blir lite lätt panikslagen varje gång jag tänker en negativ tanke för då tänker jag också varje gång; FAAAAAAN, nu kommer det att gå åt helvete eftersom jag tänkte så! Jag vet att det är helt sjukt och det är ju inte meningen att det ska bli så. Det blir ju nästan som om jag fokuserar på de negativa tankarna istället... I alla fall så var det längesen jag läste boken men jag tänkte att det var dags att läsa den nu igen lagom till nästa inseminering. Jag hade hunnit glömma bort det här med de negativa tankarna. Men nu har jag läst den; jag affirmerar jättemycket! "Jag är så tacksam nu när jag är gravid!" Tacksamhet berättas det också om förresten i boken. Och att man kan be om saker ska hända men inte NÄR de ska hända. Jag "ber" ju om att bli gravid men jag tycker att det kan bli nu när det är dags igen i september men det kan man egentligen inte be om. Universum ger en alltid det man ber om men man vet inte när det händer. Det låter hur flummigt som helst men jag kan ändå förstå tanken bakom för trots allt så är ju livet mycket lättare att leva om man tänker positivt! MEN innan idag så kom tanken "tänk nu om det inte går denna gången heller" och GENAST så blev jag livrädd för att jag inte kommer att bli gravid eftersom jag nu har tänkt den tanken!! Så idag när jag och Helén lunchade så pratade vi om det. Det är ju inte klokt naturligtvis att jag sitter och är RÄDD för mina egna tankar men så är det och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Jag har ju fått rådet förr att "ta det så lugnt och försök att inte tänka på det" - det är ju typ det mest idiotiska råd någonsin! :( Jag förstår tanken bakom men helt ärligt!!??!! Jag går ju och tänker på det här med inseminationen HEEEEEELA TIIIIIDEN!! Vare sig jag vill eller inte. Helén kom med ungefär samma råd MEN hon menade på att jag skulle tänka mer "går det inte nu så går det annan gång"... Det är ju helt emot The Secret men jag tror att jag kommer att må faaan så mycket bättre! Det är kanske helt självklart för alla andra men, som sagt, jag har inte tänkt så när det kommer till mig själv och min graviditet! Så kanske jag blir mer avslappnad...det kan ju också vara så att jag spärrar mig själv rent mentalt från att bli gravid eftersom jag fokuserar så mycket på det. Så nu kör inte jag The Secret längre utan nu kör jag The Helén istället! ;)

Lite träningsvärk från igår har jag allt fått men det var inte så farligt som jag trodde. :) Ikväll ska jag till en tjejkompis på middag. Det är alltid trevligt att bli bjuden på middag! :)

Puss & Kram från en avslappnad Anna! ;)

Kommentarer
Postat av: Lisa

Usch ja, det är jobbigt när man är i så inne i det. Tanken är väl inte att det ska vara det men det känns verkligen så. Jag kommer ihåg en gång, när jag var som mest inne i det, då kunde jag bli galen på kompisar som spydda av sig om negativa saker som hade hänt. Jag blev väldigt bra på att avsluta telefonsamtal väldigt snabbt eftersom jag var livrädd för deras negativa tankar. Galet! MEN, jag gillar verkligen att man blir mer positiv själv när man läser den. Hmm, ska nog själv läsa den igen känner jag!

2011-08-30 @ 20:56:07
URL: http://soclisa.blogg.se/
Postat av: Stina

Att tänka "händer det inte nu så händer det nästa gång" tycker jag är en avslappnad MEN även en positiv tanke. Så det blir en "The secret Helen" -variant som jag tror är den absolut bästa metoden att tillämpa i detta fall :-)!! Vi ses ikväll, tjohoo! KRAM

2011-08-31 @ 10:27:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0