"Ofrivilligt urinläckage..."

Det finns väldigt många bra saker med att vara gravid; mina naglar har aldrig varit så fina som de är nu, man dricker sig inte stupfull så man slipper dagen efter, folk omkring en är extremt måna om att man ska ha det så bra som möjligt, man har ju faktiskt en bebis i magen som (i de flesta fall i alla fall) man har längtat efter, man kan skylla på illamående om man inte vill deltaga i något och folk tror en...hahaha! Nej , jag bara skojar - illamåendet använder jag inte längre eftersom jag berättar för allt och alla att jag inte mår illa längre! ;) MEN det finns nackdelar också...illamåendet har ju varit absolut värst men det är ju över och jag kommer knappt ihåg hur illa jag faktiskt mådde. Så då måste jag gå över till den saken som är absolut värst just nu; ofrivilligt urinläckage! Jag menar ÖÖÖÖÖRK!!! När jag går eller står upp och antingen hostar eller nyser så känner jag att jag kissar på mig - det är hur ofräscht som helst!! Man kan ju tycka att jag borde ha lärt mig vid det här laget att inte hosta eller nysa stående men på väg hem från Åsa nu ikväll så hostade jag...alltså det är så himla äckligt!! I boken jag fick av min BM "Graviditet, förlossning och den nya familjen" så hittade jag följande förklaring; "Under graviditeten blir urinvägarna och njurbäckenet mer vidgat. Dessutom gör den ökade genomblödningen och trycket från den växande livmodern att kvinnan får svårare att tömma urinblåsan ordentligt. Det blir därför lättare för bakterier att få fäste och sprida sig uppåt. En blåskatarr sprider sig sedan lätt vidare upp till njurarna. Ofrivilligt urinläckage kan också inträffa." Jaha, KAN inträffa - märk väl! I mitt fall inträffar det ganska ofta, kan jag berätta! :( Jaaaa, tänk vad man går igenom för att få träffa sitt lilla underverk...;)

Puss & Kram

Kommentarer
Postat av: Lisa

Ja, det låter ju inte så nice. Gör du knipövningar?!

2011-12-29 @ 09:58:42
URL: http://soclisa.blogg.se/
Postat av: Vemvet

Japp, du måste börja med knipövningar, det är inte så bra att du börjat läcka redan. Så kniiiip och kniiiip som vår gamla vän Susanne Larnefeldt(?) skulle sagt =) Själv försöker jag komma ihåg att göra minst 3*15 knip per dag (eller så fort jag tänker på det)



Kramkraaam!

2011-12-29 @ 17:44:32
URL: http://hurdetkanbli.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0