Insemination! :)

Så var det då äntligen dax!! :) Jag har sovit väldigt...rörligt, skulle man nog kunna säga...när klockan ringde lite innan 8 så for jag upp med ett stort leende på läpparna! ;) Jag vet inte riktigt när jag tyckte att det var SÅÅÅ roligt att stiga upp sist... Jag gjorde mig snabbt i ordning och fick tvinga mig i en macka och sen körde jag iväg och hämtade upp Åsa.

Färden dit var problemfri så vi var där redan kvart i 10. Så vi tog en snabb runda i en butik där Åsa kom på att hon hade glömt sitt VISA-kort på MAX kvällen innan... 5 över 10 var vi på StorkKliniken.

Här är jag innan själva inseminationen.

Jag var så nervös så jag mådde illa! Det kändes som om jag hade kunnat kräka...men det tog Åsa genast tag i och försökte lätta upp stämningen! "Anna, du ska ikke vare bange - du slipper ha sex med en slange!" Hon lyckades - jag skrattade så jag nästan grät och efter det kändes det mycket lättare! Eller mycket är kanske att ta i...;)

Vi satte oss ner i deras lilla väntrum, vi var inte ensamma. Det känns lite speciellt eftersom alla som är där på helgen är ju verkligen där för att bli inseminerade! Journalsamtal hålls ju i veckorna. Precis som när jag var där med Louise så tänkte jag; nu tror alla att vi är ett lesbiskt par. ;) När klockan var ca 5 över halv 11 så kom kvinnan fram som skulle inseminera mig och beklagade att hon var sen och att det skulle dröja ca 10 min till! Tja, jag var ju redan så nervös så det kunde väl knappast bli värre... Sen fick jag ett papper om det här med "öppen donation" och vad det innebär som jag fick läsa igenom och sen skriva på. 10 i 11 ca kom hon och hämtade oss.

När vi kom in i rummet så satte sig jag och Åsa i soffan och kvinnan (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på!) i fåtöljen mitt emot. Hon började med att fråga om jag hade några frågor sen journalsamtalet men det hade jag inte. Sen gick hon igenom hela förloppet väldigt pedagogiskt med en bild på livmodern där hon pekade och visade. Sen frågade hon mig om jag hade frågor och det hade jag faktiskt; kan man träna? Ja, sa hon, men inte för hårt. Det bästa i min situation är promenader, simning, cykling och ridning! Att rida låter ju inte alls rimligt, tycker jag. Sen undrade jag om det funkade med sex. Då såg hon helt plötsligt lite tveksam ut och sa "Njaaaa, vår kropp är ju gjord för sex..." Jaha, men?! Inte mellan dag 6 och 9 för det är då ägget letar fäste. Men över lag så tyckte hon att det annars var bra... Jag fick ett graviditetstest som jag ska ta om TVÅ VECKOR!!!! Men helt ärligt, TVÅ VECKOR!!!!!?????!!! Det är ju jättelänge som jag måste gå och bara vänta! :( Jag får inte göra det tidigare eftersom det då kan visa negativt även om jag är gravid och även om jag får en blödning som jag tror är mens ska jag göra testet eftersom vissa kvinnor får en blödning fast de är gravida.

Sen var det då dags för själva inseminationen; jag fick lägga mig på bristen - som fungerar och ser lite ut som en gynekologstol i Sverige fast utan de där "stöden" för fötterna - med kuddar under huvudet och en handduk/filt över mig. Åsa placerade jag på en stol vid mitt huvud... Sen förklarade kvinnan allt vad hon gjorde steg för steg. Åsa och jag pladdrade på som vanligt. Bla om vilken musik jag skulle kunna ha vid födseln; Alcazar tex! ;) Jag kan inte säga att jag kände när hon förde in katetern med spermierna men däremot kände jag att det spände i livmodern när hon hade fört in den. Sen sa hon "NU händer det, Anna! Positiva vibrationer nu." och då började jag och Åsa småskratta lite så det skulle vara så glatt som möjligt för Sörens spermier! ;) Åsa lät mig välja mellan Sören och Jörn på donatorn och jag tyckte att Sören lät lite bättre än Jörn... Sen var det klart!

Nyinseminerad och klar! ;)

Jag fick ligga där i en halvtimme och ta det lugnt. Vi hade musik på i bakgrunden men det kommer jag inte alls ihåg vad det var för något. Åsa satt på soffan och höll mig sällskap.

Åsa på soffan.

Efter den halvtimmen gick vi ut och jag betalade; 6300 DKK för inseminationen och 236,25 DKK för att jag betalade med kort - helt sjukt att de tar betalt för det! Och sen körde vi tillbaka till Sverige!

Väl hemma så blev det fika på stan där Maria mötte upp oss. STORT TACK ÅSA FÖR ATT DU FÖLJDE MED OCH STORT TACK FÖR ATT DU LÄTTADE UPP MITT HUMÖR!!!!! <3 Även ett stort tack till er som har hört av er - jag är jätteglad och tacksam för ert stöd!!!!!!!!!

Puss & Kram


Kommentarer
Postat av: Lisa

Weiii, tänk vilken dag du har haft! Själv har jag suttit inne och pillat navelludd... nästan. Jag har varit i Ystad och hyrt tre filmer och kollat på en... ska kolla på en till nu.

Jag tyckte förresten att det där med Sören var roligt. Blev först helt paff över hur du kunde ha fått reda på namnet men förstod sen att det var... fejk... Usch ja, två veckors väntan, inte kul. Men men... vad göra... Det kommer att gå snabbt! Håller tummarna och tårna!!

2011-01-09 @ 21:34:42
URL: http://soclisa.blogg.se/
Postat av: sandra

ÅÅhh Anna!!!! Sitter med öppen mun o läser vad du skriver. Så spännande! Å så modig du är! Nu ska bara lilla Clara fastna ordentligt så att vi får se henne på riktigt om 9 mån!!! Kramar till dig, vi hörs snart igen! Sandra

2011-01-10 @ 14:37:50
Postat av: Åsa

Vilka fina foton det blev på oss! Tycker vi ser både avslappnade och harmoniska ut! :)Ååhh Sören, jag är säker på att han är som Maria säger- En riktig dansk, swooosh liksom! Han skjuter säkert skarpt redan vid första försöket! :) Nu håller vi en tumme! :) Puss & kram

2011-01-10 @ 16:15:08
Postat av: Anonym

Nätet i Jordanien är inte riktigt som det ska men nu äntligen inne;) kul att förloppet flutit på som önskat o i gott sällskap. Med tanke på förutsättningarna är jag övertygad om att allt går super. Skickar över lyckönskningar från ett soligt o fantastiskt Jordanien.

2011-01-12 @ 09:48:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0