Djungel av bilbarnstolar...

Igår på kursen så berättade jag för BM om vårt ultraljud. Då frågade hon om det är mamma som ska vara med på förlossningen. Och så är ju tanken... Då undrade hon om det kändes bra och om vi hade ett bra förhållande - jag svarade ja på bägge frågorna. Sen undrade hon om mamma kunde stötta mig och inte bara tycka synd om mig... På den frågan svarade jag att jag inte visste - mamma har ju fött 3 egna barn men hon har aldrig stått bredvid... Imorse när jag pratade med mamma så berättade jag om det samtalet. Då sa mamma; "fast det kan jag svara på! Jag kommer att tycka synd om dig!" Jaha...det var ju inte riktigt det svaret jag hade väntat mig, kan jag väl lugnt påstå. Mamma har ju aldrig hoppat jämnfota av glädje över att vara med på min förlossning och idag kom det fram att hon faktiskt är rädd. Hon har haft 3 fruktansvärda förlossningar och är jätterädd att jag ska få det likadant! Jag är tagen med sugklocka och Emma och Lisa är akuta kejsarsnitt och innan dess har hon legat och KÄMPAT!! Då sa hon att hon kunde ju ha pappa med sig...jag kan se det framför mig; pappa försöker peppa mamma som i sin tur försöker peppa mig...nja, sådär...;) Det är helt okej att hon känner så här!!! Och jag kan förstå varför hon känner som hon gör. När vi la på så ringde jag till Marre och berättade hela historien. Och sen sa jag: "nu menar jag allvar, Marre!! Skulle du vilja vara med på min förlossning?" Och det hade hon inga problem med! Till skillnad från mamma så har Marre haft 2 lätta förlossningar. Jag litar på Marre och jag vet att hon kommer att kunna stötta, peppa och hjälpa mig när det är dags! :) Nu har ju Marre två barn och även om hon har en pappa till dem så var jag ju tvungen att höra hur hon gör med Alva och Vincent - deras pappa kan ju inte bli hemma från jobbet för att JAG ska föda!! Men hon säger till sin mamma att hon får stå i beredskap så det ordnar sig! Enl Marre får man ha med sig 2 st inne på förlossningen så jag får höra med mamma om hon vill vara med nu när även Marre är med...

Idag har hormonerna lekt lite med mig igen fast inte så att jag mått dåligt och varit ledsen!! Nej, idag har jag haft nära till tårarna när jag har tänkt på alla fantastiska människor jag i min närhet! Hahahaha!! Det är helt sjukt...

Jag har varit runt och tittat på bilbarnstolar...jag har fått lite erbjudande om att få köpa billigt eller låna så länge men jag vill gärna ha en stol med bas så det bara är att klicka i stolen när den ska sättas i bilen. Det är ju en hel djungel!! Att köpa på Blocket när jag inte vet vem som har haft den innan är inte intressant i min värld - de kan ju ljuga om att den inte är krockad!! Sen fick jag även lära mig idag att de inte ska vara äldre än 5 år för då har de inte fullgott krockskydd längre. Aaaaaaargh!! Men en bra sak som hände innan idag var att Emma berättade att vår faster har frågat Emma om hon ville låna deras spjälsäng som stod på vinden när Filippa kom. Emma hade tackat nej men hon sa till mig att jag ju kunde ringa och fråga om den fanns kvar. Så jag ringde faster och frågade och den står minsann fortfarande på vinden!! Så den ska ställas hemma hos mamma och pappa tills min faster blir mormor själv...;)

Just det; jag har även fått frågan om jag vill köpa en manuell bröstpump som är använd 2 ggr av en kompis. Den kostade 600 kr men jag får köpa den för 300 kr... Pröstpump hade jag ju tänkt införskaffa i och för sig...jag får fundera lite på det...

Idag är det dags för tredje gången av vattengympan! :) I like it!!

Puss & Kram


Kommentarer
Postat av: Hanna - Mode och min vardag

Hoppas att det löser sig med förlossningen.

2012-04-18 @ 21:05:05
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Mamma Vilja

Klokt beslut. Jag skulle ha haft min mamma med mig, men det blev min syster istället och jag kunde inte haft någon bättre med mig.



Stort lycka till!

2012-04-18 @ 22:02:47
URL: http://frkvill.blogspot.com
Postat av: Tina

Jag förstår Mamma här , vem vill se sitt eget barn ligga där och ha ont , oavsett anledning och inget kunna göra. Jag tror det blir super med Marre !!

Herregud vilken ära att få va med på någons förlossning !!

2012-04-19 @ 13:51:14
Postat av: Vemvet

Tips om barnstolen! Jag har en Teutonia och spännet som sitter mellan benet på barnet är jättebrett! Så det trycker på låren på MT. Hon avskyr det! Och jag förstår henne. Så kolla på spännet.



kram

2012-04-19 @ 19:07:46
URL: http://hurdetkanbli.blogspot.com
Postat av: Lisa

Haha, efter att ha läst Tinas kommentar så ser jag nu en samling kompisar framför mig på förlossningen. Jag tycker att Marre är ett jättebra val, hon är lugn, trygg och har själv fått barn.

2012-04-20 @ 09:20:27
URL: http://soclisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0