Uppdatering...

Så här får man inte göra som jag tänker göra nu; ett nytt inlägg fast jag har sagt att jag inte ska skriva mer!! Men jag går in då och då för att kolla efter eventuella nya kommentarer och då ser jag att har besökare varje dag!! Det känns lite taskigt att bara sluta då när det uppenbart finns människor som vill veta hur det går...Och jag kan verkligen förstå det; har ni nu följt mig så länge och varit med under resa så vill man ju veta hur det går nu när Pölsan äntligen är här!! Så därför gör jag nu en liten uppdatering över läget med mig och min dotter:
 
 
Klara är en underbar liten tjej som för det mesta är glad och nöjd. Det har säkert mycket att göra med att amningen har funkat från första dagen. Förutom lite ersättning på BB och några dagar i början för att få upp vikten så har hon blivit mätt på enbart amningen. Fram till för 2 v sen! Vi var hemma hos några kompisar och grillade när hon fick FNATT och bara skrek!! Hon var hungrig och jag hade ingen mjölk i brösten till henne eftersom hon redan hade ätit vilket gjorde henne vaaansinnig så hon satte igång att skrika. Den känslan när jag inte kunde trösta henne var FRUKTANSVÄRD!! :( Jag höll på i nästan en timme innan hon somnade. Sen vaknade hon efter en kvart igen och skrek lika mycket. Då tog Marre över och gick med henne. När jag gick in för att se hur det gick (mammahjärtat BRISTER när hon skriker så!!) så började jag också gråta - så Marre gick med en gråtande bebis på ena armen och en gråtande mamma på andra armen. Marre försäkrade mig om att det var helt normalt - hon hade haft det likadant med Alva när hon var liten. Så jag införskaffade mig ersättning och det har hon fått sen dess! En flaska med 120 ml varje kväll får hon så nu är hon nöjd igen. :)  Hon har lite magknip men det är visst vanligt de första 3 månaderna. Det innebär att hon vissa kvällar (inte varje kväll som tur är!) skriker för att hon har ont i sin lilla mage. Det är inte mycket att göra åt det, det är mest till att försöka härda ut...:( Men jag har fått tipset om en liten, liten klick messmör i ersättningen så det ska jag försöka ikväll!
 
 
 
Eftersom Klara "bara" har mig så får hon verkligen följa med på allt! Och lite till...;) Det är fikor, träning, AW, tjejkvällar, stugsemester på Öland, Timbuktu-konsert i Köpenhamn, stranden etc. Det är lika bra att vänja henne, tänker jag! ;) Men jag märker också när det blir för mycket för henne och det har jag lärt mig den hårda vägen. När hon inte sover på nätterna så vet jag att då är det något som har blivit fel så då gör vi inte så fler gånger. För sover på nätterna gör hon! Hon får mat vid 20 ca och sen lägger jag henne i sin säng. Där ligger hon och "filosoferar" lite innan hon somnar, vid 4-5-tiden vaknar hon och får mat och sen somnar hon snabbt om och sover fram till 7-8-tiden när det är dags för mat igen. Dagtid är det, än så länge, mat och sömn när hon vill. Jag har inte börjat med några riktiga rutiner där än. Jag tänkte börja med det efter sommaren...
 
Jag njuter som mest när hon sitter mitt knä och vi sjunger och pratar - det gillar hon! Jag sätter upp fötterna på bordet så hon halvsitter i mitt knä vänd mot mig så att säga. Då pratar och skrattar hon hur mycket som helst!! :) Igår började hon med en ny grej; hon rullar R långt ner i halsen. Hon tycker även om att sitta i sin babysitter. Det där med att ligga helt plant är lika kul längre. Sina händer har hon börjat hitta. Hon suger även på sina händer - det uppskattas inte så mycket av mig eftersom hon då saglar som en galning!! Men det är väl en del i utvecklingen så det är bara till att gilla läget...
 
 
Kräkt har hon gjort från dag 1! Och det kommer inte lite, kan jag berätta!! Men jag har hellre en kräkbebis än en kolikbebis!! Det har börjat minska lite men hon kräker fortfarande ganska mycket. Trots kräkandet så går hon upp i vikt - rejält! :) Fast hon är för tidigt född så är hon ikapp - för länge sen! Men det är ju för att hon är ett A-barn! ;) Och jag går ner i vikt! :) De 11 första kilona försvann på bara några dagar! Och resten har följt med i en rasande fart. Jag har nu ett halvt kilo kvar och sen är jag nere där jag var den dagen jag inseminerades. :) Under graviditeten så köpte jag ju 15 PT-timmar och hälften är nu använda. Vi kör 2 dagar i veckan ute i det fria och Klara är med i sin vagn. Det går jättebra och min PT, Lie, kör hårt med mig! Det har gett resultat - jag får nu på mig byxor som jag inte har kunnat få på mig på läääänge! Lovely!! :) Klara har en nöjd och lycklig mamma som i sin tur ger en nöjd och lycklig Klara!
 
 
 
Vi bodde ju hemma hos mina föräldrar den första tiden. Det gjorde vi nog i ca 3 veckor på mer eller mindre heltid och sen började vi men en natt i Malmö för att utöka det lite successivt. Nu är vi Malmöbor på heltid. Även om jag är jätteglad och jättetacksam för att vi kunde bo hemma hos mamma och pappa den första tiden så är det underbart att få in lite rutiner och vardag hemma hos oss också! Klara och jag är ju en egen liten familj nu! :) Det är inte klokt hur snabbt man vänjer sig; Klara har varit hos mig i 13 v och ändå kan jag knappt komma ihåg hur det var innan hon kom! Hon är det mest fantastiska och mest underbara jag någonsin har gjort!!! Jag får ofta höra hur lik hon är mig men vi har ju inget annat att jämföra med! Men att hon är min dotter går inte att missa - med det humöret och den lungkapaciteten!!! ;)
 
Såja, en liten uppdatering för er som är nyfikna på hur det går för oss! :) Jag hoppas att jag har kunnat stilla er nyfikenhet lite i alla fall! Men nu blir det inte fler uppdateringar - det har jag inte tid med! ;) Jag vet inte var tiden tar vägen! Men det är all fokus på Klara i alla fall!!
 
 
Puss & Kram!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Vemvet

Hon låter som en riktig drömbebis! Vad skönt för er =) Vi hörs! Kram!

2012-08-05 @ 10:23:49
Postat av: Dina

Tack för att du tog dig tid att skriva.

2012-08-05 @ 10:51:11
URL: http://dinasthlm.blogspot.com
Postat av: Junior

Vilket underbart inlägg, precis som du & din lilla Klara! Är SÅ imponerad av dig vännen! ♥

2012-08-07 @ 23:34:56
URL: http://www.triptoinspiration.blogspot.com
Postat av: Lisa

Naw, vad fint. Det var väl inte information jag inte redan visste men väldigt många fina bilder som jag inte sett innan.

2012-08-08 @ 14:56:34
URL: http://www.soclisa.blogg.se
Postat av: Åsa

Så kul att få läsa lite mer utförligt om hur ni har det! Hade varit kul att träffas någon gång! Kramar

2012-08-25 @ 19:55:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0